Naar hoofdinhoud Naar footer

Serie van 7 tips voor jouw zorgplannen met Omaha System

Start je met het maken van een zorgplan in Omaha System dan kun je dit in het begin als complex ervaren. In de praktijk maken (wijk)verpleegkundigen vaak het zorgplan maar een heel team moet hiermee kunnen werken. De zorg wordt namelijk uitgevoerd en geëvalueerd door het hele team; een team van verzorgenden én verpleegkundigen.

Op basis van vragen en opmerkingen uit de praktijk maakten we 7 tips. Deze tips zijn eerder al verschenen in de nieuwsbrief van Omaha System. Wil je ook geen tips meer missen? Schrijf je dan onderaan deze pagina snel in voor onze nieuwsbrief.

Tip 1 - Help! Mijn zorgplan wordt zo lang! 

Kies de aandachtsgebieden die je wil volgen. Aandachtsgebieden waarvan je wil weten wat het beloop, of het resultaat is. Begin met de belangrijkste aandachtsgebieden. Soms lossen de andere zorgvragen zich dan vanzelf op. Aandacht voor geestelijke gezondheid kan bijvoorbeeld allerlei lichamelijke zorgvragen verminderen of zelfs oplossen! 

Tip 2 - Bij elke cliënt hetzelfde aandachtsgebied aanvinken, niet doen!

Soms willen organisaties dat (wijk)teams extra aandacht hebben voor bijvoorbeeld hygiëne, voor mantelzorg of voor het begeleiden van een cliënt. Zorgverleners krijgen dan de opdracht vanuit de organisatie om bij elke cliënt dat aandachtsgebied op te nemen in het zorgplan. Dit gaat voorbij aan of de cliënt wel een zorgvraag heeft op dat aandachtgebied. Het lijkt alsof alle cliënten waar het team voor zorgt dezelfde zorgvraag hebben. Vraag je dus af, wanneer je een aandachtsgebied moet vastleggen voor een cliënt, of de cliënt wel een zorgvraag heeft op dit betreffende aandachtsgebied. Is dit niet het geval, maak dan bespreekbaar dat je het gevoel hebt dat je onnodige punten aan het registreren bent.

Tip 3 - Ik wil potentiële aandachtsgebieden opnemen in het zorgplan van mijn cliënt. Hoe doe ik dat?

Als er een risico is waar je niet direct iets mee moet (er zijn nog geen signalen/symptomen), maar wat je wel gericht in de gaten wilt houden, dan is er een potentieel aandachtsgebied. Je kunt dan niet scoren op status, maar wel op kennis en gedrag. Vervolgens kun je hierbij passende acties en actievlakken kiezen, zodat je voorkomt dat een potentieel probleem een actueel probleem (met signalen en symptomen) wordt.

Tip 4 - Kan ik meerdere acties onder één aandachtsgebied zetten?

Wanneer een bepaald aandachtsgebied een ‘gegeven’ is, dus je weet dat hierin niets zal veranderen, kun je ervoor kiezen meerdere acties onder één aandachtsgebied te zetten. Bijvoorbeeld wassen en kleden, mondverzorging, gebruik hoorapparaat onder aandachtsgebied persoonlijke zorg. Zodra er nieuwe signalen of symptomen zijn, bijvoorbeeld op mondgezondheid, dan haal je de mondverzorging tijdelijk weg onder persoonlijke zorg. Je neemt het aandachtsgebied mondgezondheid en hier maak je aparte acties en scores aan, zodat je deze goed kunt monitoren. Zijn de acties behaald, dan kun je mondgezondheid als aandachtsgebied afsluiten en de mondverzorging weer opnemen onder persoonlijke verzorging.

Tip 5 - Scoren van aandachtsgebieden is overbodig! Of toch niet?

Met de scores geef je aan welk resultaat je met je acties wilt bereiken. Verwacht je bijvoorbeeld dat de acties leiden tot het oplossen van de zorgvraag (aandachtsgebied), of dat met je acties de zorgvraag niet verder toeneemt? Of ben je al tevreden als de cliënt langza(a)m(er) achteruitgaat? Dit is dan jouw doel van de zorgverlening. Natuurlijk wil jij als zorgverlener weten of de acties die je uitvoert leiden tot het gewenste resultaat. En dat kun je alleen vaststellen als je je doel, dus je score, bij aanvang van de zorg en tussentijds vastlegt.

Tip 6 - Hoe gebruik ik de actie ‘zorg door een verpleegkundige/ verzorgende?’

Deze actie gebruik je voor een zorgverlener die extra zorg verleent naast de zorg die je met je team levert. Bijvoorbeeld een casemanager dementie, een verpleegkundig specialist, wondverpleegkundige.

Tip 7 - Moet ik het zorgplan ieder half jaar evalueren?

Dit is niet verplicht. Als zorgverlener beslis je zelf op welk moment een evaluatie plaats moet vinden. Hoe vaak je dat doet en het tijdstip kan per cliënt en per aandachtsgebied verschillen. Bij elk aandachtsgebied stel je de evaluatiedatum vast en bij elk evaluatiemoment scoor je opnieuw. Zo kun je het verloop volgen en waar nodig je acties aanpassen. Je evalueert ook tussentijds als er iets verandert. Het ECD moet deze mogelijkheid bieden.

Nieuws over Omaha System?

Wil jij op de hoogte blijven over Omaha System? En wil je geen tips meer missen? Schrijf je dan hieronder snel in voor onze nieuwsbrief. Elke week ontvang je deze dan in je mailbox.

Deel deze pagina via: