Naar hoofdinhoud Naar footer

Internationaal congres: wat valt op?

Onlangs vond in de Verenigde Staten de internationale Omaha System-conferentie plaats. Vertegenwoordigers van de stichting Omaha System Support, Vilans en Amstelring waren erbij, en deelden hun kennis en ervaringen. Wat viel op? Marleen Versteeg, projectleider Stichting Omaha System Support, doet verslag.

1. Onderwijs en praktijk 

De implementatie van Omaha System wordt internationaal heel verschillend aangepakt. In Nederland gebeurt dat vanuit de praktijk, andere landen starten met het onderwijs, gestuurd door de overheid of met een ‘smartteam’. We kunnen daarin van elkaar leren. 

2. Omaha System als data-instrument 

Omaha System wordt in Nederland gebruikt om het zorgplan van de cliënt vast te leggen en te evalueren. In Amerika wordt Omaha System vooral ook gebruikt als data-instrument. Onderzoek geeft inzicht in wat zorgverleners doen en of het werkt. 

Onderzoeker Karen Monsen gaf een workshop waarin ze liet zien hoe je op een vrij eenvoudige manier onderzoek kunt doen. Met een oefendataset maakten deelnemers selecties van groepen cliënten, bijvoorbeeld gebaseerd op achtergrondkenmerken. Zo kun je het proces volgen en zien hoe bij deze groepen de voortgang is en welke interventies werken. Je kunt zo ook de aanpak en het inschakelen van de juiste andere hulpverleners monitoren. 

Ook liet Karen Monsen zien hoe je met een ‘heat map’ een kaartje kunt maken met evaluatiescores. De kaartjes kunnen helemaal rood beginnen en groen/geel eindigen wat goed illustreert hoe de ingezette zorg tot meer kennis of beter passend gedrag kan leiden. Maar ook andersom, bijvoorbeeld hoe cliënten met dementie achteruitgaan en de kaart van geel naar rood verschuift. 

3. Integraal werken met Omaha System

Een onderzoek naar samenwerking met andere disciplines met behulp van het Omaha System werd gepresenteerd: samen naar dezelfde cliënt kijken en elkaars rapportage lezen. Disciplines werken daardoor beter samen. Die betere samenwerking maakt een enorm verschil voor de vrij arme plaatselijk bevolking die zo sneller de juiste hulp kreeg en minder vaak naar het ziekenhuis werd doorverwezen. De insteek: veelal gedragsverbetering en de cliënt stimuleren bij het aanleren van een betere levensstijl, zelfredzaamheid en gezondheidseducatie.  

4. Pictogrammen voor laaggeletterden

Men gebruikt een pictogrammensysteem om laaggeletterden cliënten te ondersteunen. Met de plaatjes kunnen zij aangeven waaraan zij graag willen dat de zorg aandacht besteedt. Er wordt nog vervolgonderzoek gedaan.

Deel deze pagina via:

Contactpersoon