Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Is het Omaha System een digitaal zorgdossier?

Gepubliceerd op: 23-09-2025

Een tijdje geleden vroegen we naar jullie ervaringen met Omaha System en het digitale zorgdossier (ECD). Daarbij wilden we ook weten of het verschil tussen beide voor iedereen duidelijk is. Maar liefst 52 mensen namen de tijd om te reageren. We delen graag de belangrijkste resultaten. 

Verschil Omaha System en het ECD

Wat opvalt in de reacties is dat het onderscheid tussen het Omaha System en het ECD in de praktijk niet altijd even duidelijk is. Voor sommigen lopen methodiek (Omaha System) en systeem (ECD) in elkaar over. Zo worden klachten over het ECD en Omaha System door elkaar gehaald. Een voorbeeld: dat alle acties van een zorgplan niet op één pagina staan, gaat over hoe het ECD is ingericht. Niet over de methodiek Omaha System. Omaha System is dus geen digitaal zorgdossier, maar een methodiek die ingebouwd kan worden in een ECD. Hoe je dat doet, verschilt vaak per ECD-leverancier. In de wijkverpleging maakt 80% van de zorgorganisaties gebruik van deze methodiek.

Omaha System helpt om de zorg te verbeteren

Veel van jullie gaven aan dat het Omaha System helpt om de zorg te verbeteren. Ruim 85% ziet een meerwaarde. Het vastleggen van de status van cliënten wordt daarbij vaak genoemd als voordeel: dit geeft overzicht, maakt de zorg transparanter en helpt bij het sturen op voortgang. Toch ervaart een deel dat het systeem soms omslachtig is of minder goed past bij bepaalde doelgroepen zoals binnen de psychogeriatrie. 

Waar willen jullie meer over leren? 

Stichting Omaha System Support organiseert binnenkort weer een webinar. We willen graag van jou horen waar je meer over wilt leren. Laat het ons binnen 1 minuut weten via het formulier

Registratielast

Bij het gebruik van het ECD wordt regelmatig registratielast ervaren. Zaken als tijdsdruk, omslachtige systemen en een onduidelijke structuur worden als knelpunten benoemd. Toch benadrukt vrijwel iedereen dat goede verslaglegging onmisbaar is. Het draagt bij aan samenwerking, continuïteit en de kwaliteit van zorg. 

Wat zijn de voordelen van goede registratie van de zorg?

Goede registratie zorgt voor duidelijkheid en eenduidigheid. Het maakt de voortgang en kwaliteit inzichtelijk en zorgt voor een betere samenwerking binnen het team. 

Wil je alle resultaten teruglezen?

Benieuwd naar de exacte antwoorden van de deelnemers aan onze vragenlijst? Bekijk de resultaten via de uitklapmenu's.

Vragen over het Omaha System

  • 32 respondenten: 'Ik verzamel gegevens waarmee we de zorg beter kunnen maken.' 
  • 13 respondenten: 'Ik kan de cliënt de beste zorg bieden.'
  • 7 respondenten: 'Ik kan beter samenwerken met collega.'  
  • 85% van de respondenten is het (helemaal) eens.
  • Positieve toelichtingen van respondenten: betere coördinatie, gebruik PDCA-cyclus, beter overzicht, doelen kunnen stellen en cliëntgericht werken. 
  • Kritiek van de respondenten: systeem is soms ingewikkeld of niet praktisch.  
  • Ja, regelmatig: 21% van de respondenten
  • Ja, soms: 43% van de respondenten
  • Nee: 36% van de respondenten
  • Ja: 51% van de respondenten
  • Nee: 31% van de respondente
  • Weet ik niet: 18% van de respondenten
    • Voordelen: transparantie, prioritering, actuele zorgplannen, voortgang volgen
    • Bezwaren: geen meerwaarde bij PG-doelgroep, onduidelijkheid over scores, plichtmatig invullen

Vragen over het ECD

  • 36% van de respondenten ervaart registratielast
  • 27% van de respondenten is neutraal
  • 32% van de respondenten ervaart geen last
  • Tijd en rust ontbreken
  • Omslachtige systemen (veel klikken, onduidelijke structuur)
  • Rapporteren om te rapporteren
  • Beperkte bevoegdheden (bijvoorbeeld niet zelf accorderen)
  • Dubbele registraties
  • Geen internetverbinding

Belang van zorgregistratie in het ECD

  • Het helpt bij samenwerking. 
  • Het levert gegevens op om zorg te verbeteren. 
  • Het zorgt voor de beste zorg voor de cliënt. 
  • Het hoort nu eenmaal bij je werk.
  • Het is wettelijk verplicht.

Voordelen van goede registratie in het ECD

  • duidelijkheid en helderheid (11x genoemd)
  • eenduidigheid (5x genoemd)
  • continuïteit van zorg (3x genoemd)
  • kwaliteit van zorg (3x genoemd)
  • termen die 1x genoemd zijn: inzicht, overdraagbaarheid, verantwoording, samenwerking en cliëntgerichtheid