Het belang van goede data

U bevindt zich hier: Home | Nieuws | Nieuws | Het belang van goede data

Het belang van goede data

3 april 2019

In het World Café op de Ledendag van Omaha System op 15 maart gingen deelnemers met elkaar in gesprek over verschillende onderwerpen. Eén van die vragen was wat Omaha-gegevens kunnen betekenen om de zorg te verbeteren.

‘Een beetje richting hebben we wel als het gaat om Omaha-gegevens en hoe die de zorg kunnen verbeteren,’ vertelt een van de gespreksdeelnemers. ‘We werken alleen met een ECD-leverancier die niet heel goed is in data. Het zou daarom helpen als er een Programma van Eisen wordt opgesteld. Dan kan je in gesprek met de leverancier over waar het ECD aan moet voldoen. Ook helpt het om een keuze te maken voor een leverancier.’

Inhoudelijke doelstelling

‘Het is verleidelijk om direct over het hoe te gaan praten,’ vult een andere deelnemer aan. ‘Maar eerst moet je weten wat je eigenlijk wilt ophalen aan gegevens. Hoe kun je bijdragen aan preventie bijvoorbeeld? Hier zou de stichting ook een mooie rol in kunnen vervullen. Zo kun je zorgen dat ICT-leveranciers kunnen leveren op basis van inhoudelijke doelen die je eruit wilt halen.’

Spiegelinformatie

Waar hebben de deelnemers nog meer behoefte aan? ‘Aan een systeem dat intuïtief meeleest. Je vult een vraag in en vervolgens krijg je andere vragen voorgesteld’, zegt iemand. Een andere gespreksdeelnemer vult aan: ‘Wat me opvalt is dat als drie wijkverpleegkundigen één casus invullen, ze allemaal een ander plan krijgen. Eenduidig invullen is belangrijk, alleen zo zijn data te vergelijken. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen bereiken met spiegelinformatie die het systeem aanbiedt. Bijvoorbeeld: “Jouw collega heeft deze vraag zus en zo ingevuld.”

Wanneer is data goed?

‘Dat is een mooie optie,’ beaamt iemand. ‘Door het systeem kun je zo van elkaar leren. Niet alleen hoe je invult, maar ook op een intervisie-achtige manier. Dus zorginhoudelijk.’ ‘Wat mij zou helpen is als Omaha System helpt te bepalen wanneer data goed zijn,’ vult een gespreksdeelnemer aan. ‘Bijvoorbeeld door het aangeven van scores. Dan moet je wel gezamenlijk bepalen wanneer data goed is. Is het goed als het voor 100% goed is ingevuld? Of gaan we voor een minimum score van 80 of 60%?’

Facebook Twitter LinkedIn

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.