Ledenbijeenkomst Omaha System op 18 maart

U bevindt zich hier: Home | Nieuws | Nieuws | Ledenbijeenkomst Omaha System op 18 maart

Ledenbijeenkomst Omaha System op 18 maart

24 maart 2016

Op vrijdag 18 maart ontvingen we in The Colour Kitchen in Utrecht maar liefst 100 leden.

Inge Borghuis, bestuurder van de Stichting Omaha System Support, opende de zeer goed bezochte middag. In haar presentatie (pdf) liet zij in het kort zien welke ontwikkelingen spelen rond het werken met een classificatie en wat de ontwikkelingen zijn binnen de stichting. Om zoveel mogelijk op maat ervaringen te kunnen delen, volgde er een gevarieerd keuzeprogramma voor de deelnemers.

Sessies

In de sessies stond het uitwisselen van ervaringen met het gebruik van het Omaha System intramuraal, extramuraal en in relatie tot cliëntportalen centraal.

Carintreggeland en Amstelring zijn voorlopers die het Omaha System intramuraal implementeren. Zij gingen tijdens de sessies in gesprek met de deelnemers. Carintreggeland heeft ervoor gekozen om in één keer met 3.000 medewerkers over te gaan op een nieuw systeem waarin het Omaha System geïntegreerd is. Het was een intensieve periode, maar de medewerkers zijn blij zijn met de overgang naar één systeem.

Carintreggeland heeft veel aandacht besteed aan het informeren en scholen van medewerkers en het inzetten van ambassadeurs. Ook Amstelring heeft key-users ingezet. Zij zijn gestart met twee pilots waarbij ze vooral aansloten bij het startniveau van de medewerkers. De omslag zat vooral in het versterken van het verpleegkundig redeneren en het denken in oorzaken in plaats van gevolgen. Amstelring gaf aan veel baat te hebben bij de eenheid van taal. Wat beide organisaties kenmerkt is dat ze het lef hebben getoond bij de implementatie. Lees ook het ervaringsverhaal van Carintreggeland.

Ledenbijeenkomst

Omring en Opella hielden een sessie over het extramuraal implementeren van het Omaha System. Omring gaf onder andere aan dat het scholen van medewerkers eenvoudig bleek en het filmpje en de veelgestelde vragen daarbij goed van pas kwamen. Als belangrijke toegevoegde waarde werd tijdens de sessie genoemd dat het Omaha System de positieve bijdrage van de ingezette activiteiten laat zien op de scores op kennis, status en gedrag.

Tijdens een derde sessie hebben we gekeken naar de ontwikkelingen rondom het gebruik van cliëntportalen. ICT-leveranciers Unit4 en Ecare leverden een bijdrage aan de discussie over de waarde en ervaringen met cliëntportalen. Unit4 schetste de ontwikkelingen rondom het werken met portalen en de keuzes die hieraan vooraf gaan.
Ecare liet een voorbeeld zien van een cliëntportaal en hoe het Omaha System hierin verwerkt is.

Ook de scholingsbureaus ontbraken niet. Zij presenteerden zich tijdens de scholingsmarkt. Tijdens de borrel ter afsluiting was de gelegenheid om informeel kennis en ervaringen uit te wisselen waar volop gebruik van werd gemaakt.

Lees verder

 

Facebook Twitter LinkedIn

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.