Artikel 'Eenduidige interpretatie over de cliënt'

U bevindt zich hier: Home | Nieuws | Nieuws | Artikel 'Eenduidige interpretatie over de cliënt'

Artikel 'Eenduidige interpretatie over de cliënt'

18 augustus 2016

Vanaf 1 januari 2017 moeten alle thuiszorgorganisaties werken met een geautomatisceerd classificatiesysteem. Thebe en Carintreggeland zetten enkele jaren geleden al die stap, en kozen voor het Omaha System. In het artikel 'Eenduidige interpretatie over de cliënt' delen zij hun ervaringen.

Lees het volledige artikel (pdf)

Verpleegkundig proces is uitgangspunt

In het artikel, dat verscheen in het tijdschrift van Zorgvisie ICT, vertellen wijkverpleegkundigen van de organisaties waarom ze destijds hebben gekozen voor het Omaha System: 'onder meer omdat het hele verpleegkundige proces integraal uitgangspunt is van het systeem.' Nog een reden was dat het systeem in de VS ontwikkeld is op basis van wetenschappelijk onderzoek.

Eenduidigheid van taal

Bij Thebe verliep de introductie van het Omaha System geleidelijk, maar nu werkt iedereen er mee. 'Het is heel gebruiksvriendelijk. Maar het grootste voordeel is wel de eenduidigheid van taal die we nu hebben', aldus Kim de Groot, wijkverpleegkundige bij Thebe. Ze vergelijkt het met een papieren dossiers, waarin iedereen zijn input of zijn eigen manier opschrijft, en er al snel sprake is van interpretaties.

Achter de schermen

Eerder toonden deze thuiszorgorganisaties al een kijkje achter de schermen. Lees de ervaringen van Thebe en Carintreggeland met het werken met het Omaha System.

En verder

Facebook Twitter LinkedIn

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.