Nieuwe lesmodule helpt zorgmedewerkers meer data-inzicht te halen uit succesvolle zorginterventies

U bevindt zich hier: Home | Actueel | Nieuws | Nieuwe lesmodule helpt zorgmedewerkers meer data-inzicht te halen uit succesvolle zorginterventies

Nieuwe lesmodule helpt zorgmedewerkers meer data-inzicht te halen uit succesvolle zorginterventies

13 mei 2022

Stichting Omaha System Support lanceert de lesmodule Datagedreven werken met het Omaha System. Deze nieuwe lesmodule is bedoeld om (toekomstig) verpleegkundigen kennis te laten maken met datagedreven zorgverlening met behulp van het classificatiesysteem Omaha System. De lesmodule is ontwikkeld in samenwerking met de Hogeschool Arnhem Nijmegen.

Marieke Goris, adviseur bij stichting Omaha System Support: ‘Ziekenhuis- en verpleeghuiszorg verschuift steeds vaker naar de thuissituatie. Hierdoor wordt de druk op de wijkverpleging nog groter. Daarom is het belangrijk om de zorg slim en efficiënt in te richten. Inzicht op basis van data in wat succesvolle zorginterventies zijn, helpt daarbij. Datagedreven werken staat bij veel zorgorganisaties echter nog in de kinderschoenen. We zijn daarom blij dat we wijkverpleegkundigen met deze lesmodule kunnen helpen om hierin stappen te maken.’

Samenwerking met Hogeschool Arnhem Nijmegen

De lesmodule kwam tot stand in samenwerking met de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Jacqueline Theunissen, hoofddocent HBO-V en projectleider Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap vertelt: ‘In de praktijklessen op onze opleiding leren studenten hoe ze met het Omaha System op een goede manier een zorgplan kunnen opstellen. Wat echter nog ontbrak was goed lesmateriaal om meer inzichten uit de data te halen. Daarom is het zo fijn dat de lesmodule er nu is. Op die manier kunnen we onze studenten opleiden tot toekomstbestendige verpleegkundigen.’

Over de lesmodule

Met de lesmodule Datagedreven werken met het Omaha System leren (toekomstig) wijkverpleegkundigen wat datagedreven werken in de zorg inhoudt en kunnen ze in eigen woorden uitleggen wat de mogelijkheden én randvoorwaarden zijn. De lesmodule bestaat uit drie hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk een aantal opdrachten bevat. De module bestaat verder uit materiaal om de lessen te ondersteunen en een antwoordblad voor beoordelaars en docenten.

Leren van data

Stichting Omaha System Support vindt het belangrijk dat er in de sector meer inzicht wordt opgedaan in het werken met data. Regelmatig verschijnt er op de website nieuw materiaal waar zorgmedewerkers mee aan de slag kunnen, wanneer zij willen starten met datagedreven werken.
Contact: Marieke Goris

Facebook Twitter LinkedIn

Inschrijven nieuwsbrief

Abonneer je nu gratis op onze nieuwsbrief:

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.