Achter de schermen bij Thebe Wijkverpleging

U bevindt zich hier: Home | Actueel | Nieuws | Achter de schermen bij Thebe Wijkverpleging

Achter de schermen bij Thebe Wijkverpleging

9 september 2015

Logo Thebe wijkverpleging

Sinds de zomer draait bij Thebe Wijkverpleging een pilot met het Omaha System: in 8 teams wordt gewerkt met het Elektronisch Cliënt Dossier (ECD). Jolanda Hermans, wijkverpleegkundige bij Thebe: 'Het werken met Omaha System en het ECD geeft onze organisatie een professionele uitstraling. We zijn bij de tijd en voorbereid op de toekomst. Ik vind het leuk om ermee te werken!'

Omaha System: zeer uitgebreid en tegelijkertijd compact

Thebe koos voor het Omaha System, omdat

  • het is opgezet vanuit de verpleegkundige praktijk;
  • een brede maatschappelijke invalshoek heeft;
  • digitaal beschikbaar is;
  • combineerbaar is met hun huidige manier van registreren;
  • gebruikersvriendelijk is;
  • en data analyseerbaar maakt.

Jolanda is enthousiast over het Omaha System: 'Ik kan mijn bevindingen uit het intakegesprek altijd kwijt onder één van de gebieden die het Omaha System voorstelt. Het Omaha System is zeer uitgebreid en tegelijkertijd compact per gebied. Dit zorgt ervoor dat je zeer gedetailleerd kunt omschrijven waar precies dat gemis aan zelfredzaamheid uit bestaat. Voor mezelf vind ik dat ik uitgedaagd word om zo nauwkeurig mogelijk het verpleegkundig proces te doorlopen. Ik vind het leuk om ermee te werken!'

Elektronisch Cliënt Dossier: veel minder papier en alles bij de hand

Vanaf deze zomer werkt Thebe met een pilot met het ECD. Jolanda: 'Veel minder papier en alles bij de hand op mijn iPad. We wachten nu op de uitkomst van de evaluaties om een advies uit te brengen aan de directie, de raad van bestuur, de OR en de cliëntenraden. Persoonlijk vind ik dat het werken met het Omaha System en het ECD onze organisatie een professionele uitstraling geeft. We zijn bij de tijd en voorbereid op de toekomst. Mijn collega’s hebben het ECD erg snel opgepakt en vinden het erg gebruiksvriendelijk.' Thebe heeft plannen om ook een cliëntportaal te ontwikkelen, zodat cliënten, mantelzorgers en familie de inzet kunnen volgen en aanvullen.

Kwaliteit in zorgverlening en betrokken en gemotiveerde zorgverleners

'Toen we per 1 januari 2015 de indicatiestelling terug in ons takenpakket kregen, was ik erg gesteund door het Omaha System. Ik voelde me door de organisatie serieus genomen in mijn werk en dat geeft betrokkenheid en inzet naar de organisatie terug. Omdat ik mijn werk op een professionele manier kan uitvoeren (ondersteund door het Omaha System) krijgt de cliënt kwaliteit in zorgverlening en betrokken en gemotiveerde zorgverleners die met één visie werken aan de zelfredzaamheid van de cliënt en zijn directe omgeving. Ik ben een zeer tevreden medewerker, ben blij om voor Thebe te kunnen werken.'

Tip van Jolanda

Je kunt veel gebieden beschrijven. Een valkuil is dat je zo uitgebreid bent in je bevindingen dat je het overzicht in acties kwijtraakt. Tip is om toch te proberen om een hoofdgebied aan te merken waaronder je je interventies kwijt kan, zodat het overzichtelijk en werkbaar blijft.

Facebook Twitter LinkedIn

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.